الملخص :

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى المعيقات التي تواجه الطلبة المعلمين في التربية العملية في كلية العلوم التربوية في جامعة مؤتة  ، تكون مجتمع الدراسة من الطلبة المعلمين جميعهم المسجلين لمساق تربية عملية 2 في الفصل الثاني من العام الجامعي 2010 / 2011 ، وتكونت عينة الدراسة من (105) طلاب وطالبات .ولتحقيق هدف الدراسة اعد الباحثان استبانه تكونت من (53) فقرة توزعت على ثمانية مجالات : الإدارة المدرسية ، المناهج والكتب المدرسية ، استراتيجيات التدريس ، الوسائل التعليمية ، استراتيجيات التقويم ،الإدارة الصفية ، المشرف التربوي ،وورش العمل ، وللتحقق من صدق الأداة عرضت على مجموعة من المتخصصين، وحسب معامل الثبات باستخدام طريقة كرونباخ ألفا ، أظهرت نتائج الدراسة وجود معيقات تتصل بالمجالات الثمانية و بدرجات مختلفة (منخفضة ، متوسطة و مرتفعة) ، و أظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( α = 0.05)  تعزى لجنس الطالب على مجالي الإدارة المدرسية و الوسائل التعليمية و المجالات مجتمعة فقط و أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير نوع المدرسة على مجال الإدارة المدرسية فقط .    

The present study aimed at investigating the problems that face student teachers field practice in the faculty of educational science at mutah University . the population of the study consisted of all student teachers who practice teaching in the second semester of the academic year 2010/2011 the sample ,however , consisted of (105) male and female student teacher . To achieve the aim of the study , the researchers constructed a questionnaire of (53)item  which is divided into eight domains : school a administration , curricula and textbooks , teaching strategies , teaching aids, evaluation strategies , classroom management , faculty supervisors and weekly workshops .The validity  of instrument was ascertained by exposing it to a jury of expert specialists as well as , finding out the internal consistency of reliability through cronbach alpha formula  . The finding of the study showed that there are problems related to eight domains with varying degrees ( high ,medium , low ) . there were , also , significant statistical differences ( α = 0.05)  among student teachers responses to problems due to the gender of student teachers as mainly connected to two domains : (school administration , teaching aids , and the combination of domains) . Moreover the study displayed that there were significant statistical differences (α = 0.01) due to the type of school with special reference only to the domain of school administration. مجلة التربية ، كلية التربية  ، جامعة عين شمس ، العدد(36)،جزء (3)، 2012