المخلص :
هدفت الدراسة التعرف الى العوامل المؤثرة على مستوى تحصيل طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدارس محافظة الكرك من وجهة نظر المعلمين أنفسهم ، واستخدم الباحث الاستبانة كأداة لتحقيق أهداف البحث ، تم بنائها في ضوء دراسة استطلاعية وزعت على عينة من معلمين ومعلمات مدارس محافظة الكرك لاستقصاء أرائهم حول التغيرات التي يعتقدون أنها مناسبة لتقييم أهداف البحث في المجالات الستة (الاجتماعي والأسري ،النفسي والشخصي ،البيئة المدرسية ،المناهج الدراسية ، طرائق التدريس ، والإدارة المدرسية) وبعد التأكد من صدق الاستبانه وثباتها ، طبقت على عينة البحث الرئيسية من معلمي ومعلمات عينة عشوائية بواقع (186) معلم ومعلمة وأظهرت الدراسة ان العوامل الستة مجتمعة جاءت بمستوى تأثير مرتفع مرتبة تنازليا( الادارة المدرسية ،البيئة المدرسية ،الاجتماعي والأسري ،طرائق التدريس ، النفسي والشخصي ، المنهاج المدرسي )، كما اظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في الدرجة الكلية للعوامل المؤثرة في التحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدارس محافظة الكرك بين المدرسين والمدرسات ولصالح المدرسين، كما تبين وجود فروق في عاملي (الاجتماعي والأسرى البيئة المدرسية) ولصالح المدرسين، بينما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في العوامل (النفسي والشخصي، المنهاج المدرسي، طرائق التدريس، الادارة المدرسية).
The study aimed recognizing the affecting factors on the level of academic achievement by the students of higher stage at the schools of Karak Governorate as perceived by the teachers themselves,the researcher applied used the questionnaire as a tool to accomplish the goals of the study .The tool was prepared upon an exploratory study on a sample of female and male teachers at the school of Karak . Governorate to investigate this perspectives about the changes they believe suitable for evaluating the goals of the study in six dimensions(social and family, personal and psychological, school environment the curricula, teaching methods, and school administration) . after securing the stability and confidence of the questionnaire, it was applied to the basic sample of the study , which consisted of (186) female and male teacher . The study indicated that all factors combined have high impacts and ranked descending(school administration, school environment, social and family, teaching methods, personal and psychological) the study also indicated statistically significant differences at the significance (α≤0.05) in the total degree of the factors affecting the academic achievement by the higher primary stage students at the schools of Karak Governorate among female and male teacher of male teachers. of male teacher . it also found difference in the favor of male teacher, while there were no statistically significant differences (α ≤ 0.05) in the factors of (personal and psychological, curricula, teaching methods, and school administration). مجلة كلية التربية ، كلية التربية ، جامعة الاسكندرية ، المجلد (27)،العدد(4) الجزء الثاني 2017