الأخطاء الشائعة في إعداد الدروس اليومية لدى طالبات

معلم صف في التربية العملية في جامعة مؤتة

د. مهند خازر مصطفى د. أحمد محي الدين الكيلاني

جامعة مؤتة جامعة عمّان العربية للدراسات العليا

مؤتة للبحوث والدراسات- سلسلة العلوم الإنسانية والإجتماعية، 2011

المجلد 26-العددالثاني ص:251-276

ملخص

 

هدف البحث الحالي إلى بيان الأخطاء الشائعة في إعداد الدروس اليومية لدى طالبات معلم صف في جامعة مؤتة، واللواتي خضعن لبرنامج التربية العملية الميدانية للعام الجامعي 2007/2008. وللإجابة عن سؤالي البحث، تمّ إعداد استمارة لبيان هذه الأخطاء، وتطبيقها على عينة مكونة من (1800) درس تمّ تحليلها. وبعد معالجة البيانات إحصائياً أظهرت النتائج ما يأتي:

-أقل الأخطاء الشائعة ظهوراً كان في المجالات الثلاثة الآتية: الأهداف السلوكية، والوسائل التعليمية، والأنشطة التعليمية على الترتيب.

- أكثر الأخطاء الشائعة ظهوراً كان في مجالي: التقويم، والأساليب على الترتيب. وفي ضوء هذه النتائج خلص البحث إلى عدد من التوصيات.

 

 

The Common Mistakes in Preparing Daily lesson plans skill by Class Teacher Students in PE Program at Mutah’ University

 

Dr. Muhannad Khazer Mustafa Dr. Ahmad Mohy-Al den Alkelani

Mutah University Amman Arab University

 

Abstract

 

This research aimed to find out the common mistakes in preparing daily lesson plans skill by class teacher students in PE program at Mutah’ university for 2007/2008 academic year. To answer the research questions, a scoring measure was prepared to measure the level of practicing the mentioned skill. The sample of this research consisted of (1800) analysed lessons. Data was processed by appropriate statistics and. The findings were as follows:

-The lowest common mistakes appearance was in the following domains and in order: behavioural objectives, teaching aids and teaching activities.

-The highest common mistakes appearance was in the following domains and in order: evaluation and teaching methods. In the light of the mentioned findings a number of recommendations were stated.