مشكلات برنامج التربية العملية في جامعة مؤتة التي يواجهها

مديرو ومديرات المدارس المتعاونة من وجهة نظرهم

د. مهند خازر

قسم المناهج و التدريس، كلية العلوم التربوية_ جامعة مؤتة

دراسات/ العلوم التربوية 2007/المجلد 34-العدد2 ص:53-86

ملخّص

هدف هذا البحث إلى التعرف على مشكلات برنامج التربية العملية في جامعة مؤتة التي يواجهها مديرو ومديرات المدارس المتعاونة من وجهة نظرهم. كما هدف إلى تقصّي أثر كل من جنس المدرسة، عدد الطلبة/المعلمين المتدربين، بُعد المدرسة المتعاونة عن مركز الجامعة في تقديرات مديري المدارس المتعاونة لحجم المشكلات التي تواجههم. وقد تألّفت عينة البحث من (101) مدرسة، وبنسبة (81%) من مجتمع الدراسة. وكانت أداة البحث المستخدمة استبانة تكونت بصورتها النهائية من (45) فقرة، تمّ التحقّق من صدقها وثباتها.

أظهرت النتائج أنّ المشكلات كانت على النحو الآتي وحسب مجالاتها: احتل مجال المشكلات المتعلقة ببرنامج التربية العملية المرتبة الأولى، فالمشكلات المتعلقة بالطالب/المعلم المتدرب، ثم المشكلات المتعلقة بمشرف التربية العملية. وأظهرت النتائج أيضاً عدم تأثّر تقديرات مديري ومديرات المدارس المتعاونة لحجم المشكلات التي تواجههم تبعاً لمتغير جنس المدرسة، في حين أظهرت النتائج تأثّر تقديراتهم المتعاونة لحجم المشكلات التي تواجههم تبعًا لمتغيري عدد الطلبة المتدربين في المدرسة، وبُعد المدرسة المتعاونة عن مركز الجامعة. وفي ضوء النتائج السابقة خلص الباحث إلى مجموعة من التوصيات.

 

 

Co-operative Schools’ Headteachers Point of View Regarding the Problems Which They Face During Student Teaching Practice at Mutah University

 

Key words: Co-operative Schools, Head teachers, Student Teaching Practice, Mutah University.

Dr. Muhannad K. Mustafa

Mutah University

 

Abstract

 

This research aimed to identify problems which face co-operative schools’ head teachers During Student Teaching Practice at Mutah University. In addition, it aimed at identifying any significant differences regarding the research variables, namely: school gender, number of student teachers at the school and the distance between the school and the university. The research sample consisted of (101) schools with an average of (81%) of the population of the research, the used instrument was a questionnaire consisted of (45) items.

Findings showed three domains of problems queued in terms of its’ importance as follows: problems related to Student Teaching Practice, problems related to student teachers, and problems related to student teachers’ supervisor. In addition, findings showed no significant differences regarding school gender variable, and significant differences regarding number of student teachers at the school and the distance between the school and the university variables. In the light of the research findings, a number of recommendations were stated.