مدى ممارسة طلبة المرحلة الأساسية للأنشطة اللاصفية ذات الصلة بمبحث التربية الإسلامية

و العوائق التي تحد من ممارستها من وجهة نظر معلمي المبحث في الأردن

د. مهند خازر

قسم المناهج و التدريس، كلية العلوم التربوية_ جامعة مؤتة

مؤتة للبحوث والدراسات- سلسلة العلوم الإنسانية والإجتماعية 2004/المجلد 19-العدد 7 ص:53-86

ملخص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن مدى ممارسة الطلبة للأنشطة اللاصفية ذات الصلة بمبحث التربية الإسلامية و العوائق التي تحد من ممارستها، و المقترحات التي تؤدي إلى رفع مستوى هذه الأنشطة . كما هدف إلى معرفة أثر متغيرات الجنس، المؤهل العلمي المسلكي، والخبرة في ثلاثة محاور رئيسة للبحث شملت مدى ممارسة الطلبة للأنشطة، العوائق التي تحد من ممارستها، و المقترحات التي تؤدي إلى رفع مستواها. تألفت عينة الدراسة من (200) معلما و معلمة يدرسون مبحث التربية الإسلامية في مدينة الكرك. وقد تم استطلاع آرائهم بوساطة استبانة اشتملت على (41) فقرة.

أظهرت النتائج وجود تدن واضح في ممارسة الطلبة للكثير من الأنشطة. كما كشفت عن وجود عوائق عدة تمنع الممارسة الفاعلة لهذه الأنشطة منها ما يختص بالمعلم، والطالب، والمنهاج، و المدرسة. و أظهرت النتائج اتفاق عينة البحث على مجموعة من المقترحات لتطوير مستوى هذه الأنشطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود أثر لمتغيرات البحث على المحاور الرئيسة المذكورة باستثناء متغير الجنس على المحور الأول المتعلق بمدى ممارسة الطلبة للأنشطة ولصالح الإناث. وفي ضوء هذه النتائج خلص البحث إلى عدد من التوصيات.

 

 

The Extent of Basic Stage Students Practice in Extra Curricular Activities Related to Islamic Education and The Obstacles Which Hinder Its Practice From Teachers Point of View in Jordan.

Dr. Muhannad K. Mustafa

Mutah University

 

Abstract

This research aimed to explore the extent of students practice in extra curricular activities related to Islamic Education and the obstacles which hinder its practice from basic stage teachers point of view in Jordan. In addition, it aimed to find out suggestions for improving these activities level. Also, it aimed at discussing the effect of different factors include teachers gender, qualification and experience on the main research domains namely; students practice in extra curricular activities related to Islamic Education, the obstacles which hinder its practice and suggestions for improving these activities level. The study sample included (200) Islamic Education teachers at Al Karak city in Jordan. The research instrument was a questionnaire consisted of (41) items.

Findings showed a clear low level of students practice regarding the majority of the mentioned activities. It also revealed a lot of obstacles which could hinder the practice of these activities. Among them: obstacles refer to teachers, students, curricular and school. The findings showed agreement among the sample regarding a number of suggestions for improving the level of practicing these activities. In addition, the findings showed no significant differences regarding the research variables except gender on the first domain related to students practice in the activities. In the light of these findings a number of recommendations were stated.