أثر استخدام الأسئلة التحضيرية والأهداف السلوكية في التحصيل والاحتفاظ بالتعلم
لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في مبحث التربية الإسلامية
د. مهند خازر محمود مصطفى،
كلية العلوم التربوية/جامعة مؤتة
مجلة جامعة دمشق،2010
المجلد 26- العدد1+2 ص:393-375
الملخص
هدف البحث الحالي إلى مقارنة أثر استخدام كل من: الأسئلة التحضيرية، تزويد الطلبة بالأهداف السلوكية، الأسئلة التحضيرية وتزويد الطلبة بالأهداف السلوكية معاً، والطريقة التقليدية في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي، وفي الاحتفاظ بالتعلم في مبحث التربية الإسلامية. تكوّن أفراد الدراسة الذكور من (96) طالباً موزّعين على أربع شعب، ثلاث منها تجريبية، درّست الأولى باستخدام الأسئلة التحضيرية، ودرّست الثانية باستخدام الأهداف السلوكية، بينما درّست الثالثة باستخدام الأسئلة التحضيرية وتزويد الطلاب بالأهداف السلوكية. أمّا المجموعة الرابعة فكانت ضابطة ودرّست بالطريقة التقليدية. كما تكوّن أفراد الدراسة الإناث من (103) طالبات موزّعات على أربع شعب، ثلاث منها تجريبية، والرابعة ضابطة بنفس الترتيب السابق لدى الذكور. وتمثلت أداتا البحث في المادة التعليمية، واختبار تحصيلي مكوّن من (30) فقرة.
أظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائياً بين المجموعات التجريبية الثلاث، والمجموعة الضابطة ولصالح المجموعات التجريبية وذلك في التحصيل، والاحتفاظ بالتعلم، وعدم وجود فروق دالة احصائياً بين المجموعات التجريبية الثلاث في التحصيل والاحتفاظ بالتعلم. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائياً تعزى للجنس، والتفاعل بين الطريقة والجنس في التحصيل، والاحتفاظ بالتعلم. وفي ضوء النتائج السابقة خلص الباحث إلى مجموعة من التوصيات .
The Effect of Using Pre Lesson Questions and Behavioral Objectives
On Achievement and Retention of Ninth Graders in Islamic Education Subject
Dr Muhannad khazer Mustafa
Department of Curricula and Instruction/Mutah University
Abstract
The purpose of the present research was to investigate the effect of using pre lesson questions and behavioral objectives on achievement and retention of ninth graders in Islamic education subject. The sample of the research consisted of (96) male ninth graders and was divided into three experimental groups and one control group. The first experimental group was taught by using pre lesson questions and the second experimental group was taught via the behavioral objectives method. The third experimental group was taught via the behavioral objectives and using pre lesson questions methods. The control group was taught by the traditional way without any of the mentioned methods. The sample of the research was also consisted of (103) female ninth graders and was divided into three experimental groups and one control group as the same order as the male mentioned sample. The used instruments in this research were an achievement (30) multiple choice test and teaching notes designed for the three experimental groups.
The findings showed significant differences between the the three experimental groups and the control group regarding the achievement and retention in favour of the experimental groups. In addition, there were no significant differences among the experimental groups regarding the achievement and retention. Moreover, there were no significant differences refer to gender and interaction of gender and method. In the light of the research findings, a number of recommendations were stated.