أثر تدريس مساق الدراما والمسرح باستخدام الويكي في تحصيل طلبة جامعة مؤتة واتجاهاتهم نحوهما
د. حسن علي احمد بني دومي
جامعة مؤتة – كلية العلوم التربوية
الملخص
هدف هذا البحث إلى الكشف عن أثر استخدام الويكي في تحصيل طلبة كلية العلوم التربوية بجامعة مؤتة في مساق الدراما والمسرح في التعليم واتجاهاتهم نحو الويكي والدراما التعليمية. تكونت عينة البحث من (54) طالبا وطالبة من شعبتين لمساق الدراما والمسرح في التعليم، تم اختيار إحداهما عشوائيا لتكون مجموعة تجريبية درست المساق باستخدام تقنية الويكي، والأخرى ضابطة درست المساق ذاته بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف البحث، تم بناء اختبار تحصيلي ومقياس الاتجاهات نحو الويكي، وتطوير مقياس الاتجاهات نحو الدراما التعليمية، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات علامات طلبة كلية العلوم التربوية على اختبار التحصيل ومقياس الاتجاهات نحو الدراما التعليمية تعزى إلى طريقة التدريس، لصالح المجموعة التجريبية. وأن تأثير تقنية الويكي في تحصيل طلبة كلية العلوم التربوية واتجاهاتهم نحو الدراما التعليمية متوسطاَ. وأن هناك فرقا دالا إحصائيا في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات نحو الويكي على المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي. ومن أهم توصيات البحث توظيف تقنية الويكي في تدريس المساقات الجامعية؛ نظرا لتفوقها على الطريقة الاعتيادية في التحصيل وتنمية الاتجاهات لدى الطلبة.
الكلمات المفتاحية: الويكي، الدراما والمسرح في التعليم
، التحصيل، الاتجاهات، طلبة كلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة.
مجلة التربية للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية، جامعة الأزهر، العدد 164، الجزء الثالث، 2015
The Effect of Teaching Drama and Theater by Using Wiki in the Achievement of Mutah University Students and their Attitudes Towards them
Dr. Hassan Ali Bani Domi
Mutah University
ABSTRACT
This study aimed at detecting the effect of using wiki on the faculty of educational sciences students achievement at mutah university in drama and theater in education course and their attitudes towards the wiki and drama education. The sample consisted of (54) male and female students from the two sections of drama and theater course, They were divided into two groups: experimental studied using the wiki and control studied using conventional way. To achieve the purposes of the research, an achievement test and measure trends towards the wiki, and trends scale towards educational drama constructed, validity and reliability were ensured. Results of the study showed that there were statistically significant differences in the averages of students of the faculty of educational sciences marks on the achievement and attitudes toward educational drama attributed to the teaching method, in favor of the experimental group. And the effect of wiki in the students of the faculty of educational sciences achievement and attitudes towards educational drama, was Medium. Also, there was a statistically significant difference in the pre and post application to attitudes measure towards the wiki on the experimental group in favor of the post application. One of the main recommendations of the research employing wiki in teaching university courses; due to its superiority over the ordinary way in developing achievement and students attitudes.
Keywords: Wiki, Drama and Theater in Education Attainment, Trends, Students of the Faculty of Educational Sciences, Mutah University.