معيقات استخدام الوسائل التعليمية في تدريس مادة الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا من وجهة نظر معلميها في محافظة الكرك
د. عبدالله عزام الجراح حسين علي مهدي الطفيلي
جامعة مؤتة، كلية العلوم التربوية، قسم المناهج والتدريس
هدفت الدراسة الكشف عن معيقات استخدام الوسائل التعليمية في تدريس مادة الجغرافيا للمرحلة الأساسية العليا من وجهة نظر معلميها في محافظة الكرك في ضوء متغيرات النوع الاجتماعي, والخبرة, والمؤهل العلمي, وتكونت أفراد عينة الدراسة من (142) معلماً ومعلمة, وتم تطوير استبانه بعد التأكد من صدقها وثباتها, مكونة من (42) فقرة موزعة على خمسة مجالات هي: المعلم, والمتعلم, والكتاب المدرسي, والإدارة المدرسية, والتسهيلات المادية؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي المسحي, وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة المعيقات التي تحد من استخدام الوسائل التعليمية جاءت بدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي عام (3.680), كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في كل المجالات باستثناء معيقات مجال المتعلم ولصالح الذكور, بينما أشارت النتائج إلى وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي في مجالات المعلم والإدارة المدرسية والكتاب المدرسي لصالح الدراسات العليا, وعدم وجود فروق في مجالي المتعلم والتسهيلات المادية, وأشارت النتائج إلى وجود فروق تعزى لمتغير الخبرة على مجالات المعلم والمتعلم والكتاب المدرسي لصالح ذوي الخبرات الطويلة (10 سنوات فأكثر), وعدم وجود فروق في مجالات الإدارة المدرسية والتسهيلات المادية. وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحثان مجموعة من التوصيات أهمها: توفير الأجهزة والمعدات الضرورية التي تسهم في العملية التعليمية والمطالبة بتوفير ميزانية خاصة بها.
Abstract
The obstacles of using the educational aids in teaching geography for the upper basic stage
from the perspective of teachers in the governorate of Al-Karak
Dr. Abdallah Azzam Aljarrah Hussein Ali Mahdi Al-Tafili
Mu'tah University , Faculty of education, instruction and curriculm deparment
عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
This study aimed at identifying the obstacles of using the educational aids in teaching geography for the upper basic stage from the perspective of teachers in the governorate of Al-Karak in the light of the variables of gender, experience, and educational qualification. The study sample consisted of 142 male and female teachers. The questionnaire was constructed and its validity and reliability were verified. It consisted of 42 items that were distributed to five domains (teacher, learner, curriculum, school administration, and financial facilitation). In order to achieve the objectives of the study, the descriptive survey approach was used. The results of the study showed that the degree of obstacles that limits the use of educational methods was high with an arithmetic mean of ( 3.680). The results showed that there are no differences due to the variable of gender in all the domains except for obstacles relating to the learner in favor of males, while the results indicated that there are differences attributed to the educational qualification variable in the domains of teacher, school administration and curriculum for the benefit of graduate Studies, and that there are no differences in the domains of learner and financial facilitation. The results indicated that there are differences attributed to the variable of experience on the domains of teacher, learner, and curriculum in favor of the long experience (10 years or more), while the results indicated that there are no differences on the domains of school administration and financial facilitation. In light of the study findings, the researchers introduced a set of recommendations, including: the importance of providing the necessary devices and equipments that contribute to the educational process and demanding for the provision of its own budget.