بحث مقبول للنشر في مجلة "دراسات " عدد العلوم التربوية ، عمادة البحث العلمي ، الجامعة الأردنية، 2016


د. نواف أحمد حسن سماره - أستاذ مساعد

واقع ومعوقات استخدام إستراتيجيات التعلم النشط لدى معلمي العلوم للمرحلة الثانوية في الأردن

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة استخدام استراتيجيات التعلم النشط لدى معلمي العلوم للمرحلة الثانوية في المدارس الأردنية والكشف عن المعوقات التي تحد من استخدامهم لها، وتحديد أثر متغيرات الدراسة (جنس المعلم، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية) في تقديراتهم للمعوقات. لتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت من جزئين، الأول يقيس درجة استخدام المعلمين لعدد من استراتيجيات التعلم النشط، والثاني يقيس المعوقات التي تحد من استخدامهم لها، وتكون من (25) فقرة توزعت إلى أربعة مجالات طُبّقت على عينة تكونت من (344) معلماً ومعلمة لمادة علوم الأرض في المرحلة الثانوية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مدارس مديريات عمان الأولى والثالثة والخامسة . توصلت الدراسة إلى أن تقديرات المعلمين والمعلمات لاستخدام إستراتيجيات التعلم النشط كانت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (2,70)، وبلغت تقديراتهم للمعوقات في جميع المجالات بدرجة كبيرة ، باستثناء مجال (المعوقات المتعلقة بالمعلم) حيث جاءت بدرجة متوسطة. توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات هذه التقديرات على مستوى المجالات ككل تعزى لأثر متغيرات الدراسة.

كلمات مفتاحية: التعلم النشط، استراتيجيات التدريس، المرحلة الثانوية، معلم العلوم

Abstract

Reality and Obstacles of Usage of Active Learning Strategies among Science Teachers at the secondary Schools in Jordan

The present study aims at identifying the degree of using active learning strategics among the science teachers at the secondary Schools in Jordan and their assessments for the obstacles of using this strategics. Also, it aims at identifying the effect of the variables of the study (Gender, Scientific Qualification and experience in teaching) in these assessments. In order to achieve these objectives, a questionnaire was designed of two Parts, the first one to measure the degree of using active learning strategics, the second consist of (25) items to measure the obstacles of using these strategics, which were distributed to four domains and subjected to a sample of (344) of teachers for the course of Earth Sciences at the secondary leve, were chosen randomly from the directorates of education: first, third and fifth of the province of the capital, Amman. The study found those teachers' estimates for the using of active learning strategies were moderately with mean (2.70), their estimates of the obstacles in all domains was large degree, with the exception of the obstacles related to the teacher, where it came of a weak degree. The study also found that there were no statistically significant differences between the averages of these estimates on the domains as a whole due to the impact of the variables of the study.

Key Words: Active Learning, Teaching Strategies, Secondary Schools, Science Teacher.