"الحريات الأكاديمية في الجامعات الأردنية: دراسة في التشريعات الناظمة لكل من الجامعة الأردنية وجامعة مؤتة وجامعة اليرموك"

إعداد: الدكتور مخلد الطراونة

المجلة الاردنية للقانون والعلوم السياسية، 2011
ملخص
يتناول هذا البحث موضوع الحريات الأكاديمية في إطار القانون الدولي والتشريعات الناظمة للتعليم العالي في الأردن وتحديدا في بعض الجامعات الرسمية مثل الجامعة الأردنية وجامعة مؤتة وجامعة اليرموك. إن ضمان احترام الحريات الأكاديمية في مؤسسات التعليم العالي يعد في الواقع أمراً في غاية الأهمية نظراً لأنها تشكل ضمانة ودعامة أساسية لاستقلال مؤسسات التعليم العالي وشرط لا غنى عنه للارتقاء بعمل هذه المؤسسات الوطنية المهمة في أداء رسالتها وتحقيق غايتها وأهدافها. فبدون ضمان احترام هذه الحريات التي تعد جزء لا يتجزأ من حقوق الإنسان، لا يمكن أن تتطور هذه الجامعات وتزدهر، لان رسالة الجامعة ليست في صناعة متخصصين وإنما قبل كل شيء هي المساهمة بايجابية وفاعلية في رفع المستوى الثقافي للأمة. فالجامعات هي مراكز إشعاع ثقافي وفكري وعلمي وحضاري وضمان احترام الحريات فيها يشكل بالتأكيد دعامة أساسية وإضافة ايجابية لها. وعلى الرغم من وجود العديد من التشريعات الناظمة للتعليم العالي في الدول العربية عموما والأردن على وجه الخصوص للتعليم العالي والبحث العلمي، إلا أن هذه التشريعات لا تزال قاصرة عن الإحاطة وتنظيم هذا الموضوع المهم. ونظراً لأهمية هذا الموضوع فقد ارتأينا تقسيمه إلى مبحثين:
مفهوم الحريات الأكاديمية وتطورها وعلاقتها بحقوق الإنسان
المبحث الثاني: واقع الحريات الأكاديمية في الجامعات العربية عموماً والجامعات الأردنية على وجه الخصوص

Abstract

This research deals with the academic freedoms in the light of international law and the national legislations that regulate the higher education in Jordan, particularly within the state universities such as Jordan University, Mutah University and Al-Yarmouk University. The assurance and respect of the academic in the higher education institutions is to be considered ,in fact, a very important issue, since it constitutes a vital and important pillar for independency of these institutions to reach its message, mission and  consequentially achieve its goals and objectives. Surreally, if we do not guarantee these freedoms which are considered ad integral part of human rights, our universities cannot succeed, since the mission of the universities in general is not graduating only technicians but before that, it is to contribute positively and efficiently to increase the cultural level of our nation. Universities as we all know are the main center for culture, science and civilization and the assurance and guarantee of the academic freedoms inside these institutions is very important for them.   
Despite the fact that, there is numerous of legislations relating to higher education and scientific research in the whole Arab world and in Jordan in particular, but these legislations do not, unfortunately, cover and organize this important topic. Because of this and because of the importance of this issue we have decided to divide into two sections:
Section 1 deals with the concept of academic freedoms, its development and its relation with human rights. Universities in particular.