مجلة مؤتة للبحوث والدراسات ، سلسلة العلوم الانسانية والاجتماعية، مجلد29، عدد3، 2014

فاعلية إستخدام الخرائط الذهنية كطريقة تدريس في تحصيل الطلبة في مساق التربية البيئية بجامعة مؤتة

الدكتور نواف أحمد سماره

ملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر استخدام الخريطة الذهنية كطريقة تدريس في تحصيل طلبة جامعة مؤتة في مساق التربية البيئية مقارنة بالطريقة التقليدية.

بلغ مجموع أفراد الدراسة (130) طالباً وطالبة مسجلين في مساق التربية البيئية للفصل الدراسي الصيفي من العام الجامعي 2011/2012 . موزعين على شعبتين تم اختيارهما قصدياً، مثلت إحداهما المجموعة التجريبية وبلغ عدد أفرادها (70) طالباً وطالبة درسوا باستخدام الخريطة الذهنية ، واعتبرت الشعبة الثانية المجموعة الضابطة وبلغ عدد أفرادها (60) طالباً وطالبة درسوا بالطريقة التقليدية. طبق بعدها إختبار تحصيلي على أفراد الدراسة، تم التأكد من صدقه وثباته.

كشفت نتائج الدراسة وجود أثر دال إحصائياً في التحصيل يُعزى لطريقة التدريس، لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر دال إحصائياً في التحصيل يُعزى لطريقة التدريس ولصالح الإناث، في حين أظهرت النتائج عدم وجود أثر دال إحصائياً للتفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي وكذلك للتفاعل بين طريقة التدريس ونوع الكلية.

 

* كلمات مفتاحية: ، طرائق التدريس ، أدوات التعلم، الخريطة الذهنية، التحصيل، التربية البيئية

 

Abstract

Effectiveness of Using Mind Maps as Teaching Method on Student's Achievement in Environmental Education Course at Mutah University

 

The current study aimed at investigating the effectiveness of using (Mind Map) as teaching method based on student's achievement in Environmental Education Course at Mutah University compared to the traditional method.

To attain this goal, a valid and tested achievement exam was constructed for the purpose of this study.

The sample of the study was consisted of (130) students enrolled in a course of environmental education for the summer semester of the academic year 2011\2012, those were divided into two sections; one section was considered to be an experimental group consisted of (70) students, While the other consisted of (60) students, which considered to be a control group.

The experimental group was instructed by applying the (Mind-Map) strategy, while the control group was instructed by the traditional method.

The results of the study showed that there were statistical differences in student's achievement in favor of the experimental group and student’s gender in favor of females. While the results showed no statistical differences attributed to variable of college. In addition no statistical differences can be attributed to the interaction between the instructional method and gender (male, female) or college.

 

Keywords: Teaching Methods, Learning Tools, Mind Map, Achievement. Environmental Education.