درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لأدوار المعلم في ضوء

الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر مشرفيهم في الأردن

د. مهند خازر مصطفى د. أحمد محي الدين الكيلاني
جامعة مؤتة جامعة عمان العربية للدراسات العليا

 

مجلة جامعة دمشق، 2011

المجلد 27العدد3+4 ص:681-718

 

الملخص

 

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لأدوار المعلم في ضوء الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر مشرفيهم. تكونت عينة الدراسة من مشرفي التربية الإسلامية والبالغ عددهم (62) مشرفاً. أما أداة الدراسة فكانت استبانة مكونة من (38) فقرة تمّ التأكد من صدقها وثباتها. أظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لأدوار المعلم في ضوء الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر مشرفيهم كانت بدرجة متوسطة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية في ضوء الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر مشرفيهم تعزى لمتغيري المؤهل العلمي والخبرة الإشرافية.

 

 

The Level of Practicing Teachers’ Role in the Light of Knowledge Economy (KE)

As Viewed by Islamic Education Supervisors in Jordan

Dr. Muhannad K. Mustafa Dr. Ahmad m. Al-Kelani

Mutah University Amman Arab University

 

Abstract

 

This study aimed at investigating the level of practicing teachers’ role in the light of Knowledge Economy (KE) as viewed by Islamic education supervisor in Jordan. The sample of the study consisted of (62) male supervisors. The study adopted a questionnaire consisted of (38) items after reliability and validity was checked.The findings showed that teachers’ level of practicing their role in the light of (KE) as viewed by the supervisors was moderate. The findings also showed that there were no statistical differences on the level of practicing role due to qualification and experience. In the light of the findings, some recommendations were stated.