Organizational Loyalty and its Impact on the Gross Income from Sales
"A Field Study in Jordan Lafarge Cement Factories Company"

Dr. Faisal Mahmoud Al-Shawawreh

Dean Of The Faculty Of Business Administration

Mutah University – Jordan

P.O.Box (7) Zib Code (61710)

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

Abstract

            This research aims to study organizational loyalty and assess its impact on the gross income from sales within the context of Jordan Lafarge Cement Factories Company.   This study is important since previous studies have focused mostly on the exploring the impact of organizational loyalty on profitability, quality and productivity, but no attention has been given to explore the impact of organizational loyalty on the gross income from sales. This situation raised the curiosity of the researcher and created a motivation to explore this effect to bridge this gap and to open the door for other researchers toward the study of the impact of organizational loyalty on both employees’ turnover, production and sales in the future.


        Data were collected using questionnaires that were distributed to respondents in Jordan Lafarge Cement Factories Company. Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze the data. The study revealed that the components of organizational loyalty: the sense of security and confidence, a sense of appreciation and respect, team work, belonging to the organization, satisfaction, and the ability to take responsibility affect the gross income from sales. Based on the findings of this research, The study presented a set of recommendations in which the researcher believes that the introduction of them will be reflected positively on the level of gross income from sales.

 

 

 

 

 

 

 

الولاء التنظيمي وتقييم أثره على إجمالي الدخل من المبيعات

  "بالتطبيق على شركة مصانع الأسمنت الأردنية لافا رج"

الدكتور فيصل محمود الشواورة  

عميد كلية إدارة الأعمال

جامعة مؤتة

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.

الملخص

       يهدف هذا البحث إلى دراسة الولاء التنظيمي وتقييم أثره على إجمالي الدخل من المبيعات "بالتطبيق على شركة مصانع الأسمنت الأردنية لافا رج"، لاسيما وإن الدراسات السابقة قد انصب معظمها على معرفة أثر الولاء التنظيمي  على كل من الربحية والجودة والإنتاجية لكنها لم تعطي أي اهتمام  لمعرفة أثر الولاء التنظيمي على إجمالي الدخل من المبيعات ، الأمر الذي أثار فضول الباحث وجعله يندفع بشغف نحو معرفة هذا الأثر وسد هذه الثغرة  ، ومن ثم فتح الباب واسعا أمام الباحثين الآخرين باتجاه دراسة أثر الولاء التنظيمي على كل من معدل دوران العمل والإنتاج والبيع في المستقبل.

        وبتحليل البيانات التي قام الباحث بتجميعها بواسطة قوائم الاستقصاء والتي سبق وأن تم توزيعها على المبحوثين في شركة مصانع الأسمنت الأردنية لافا رج ، وبالاعتماد على الحزمة الإحصائية (SPSS  )، فقد تم الكشف عن أثر مكونات الولاء التنظيمي على إجمالي الدخل من المبيعات  والتي تم حصرها بمدى الشعور بالأمن والاطمئنان والإحساس بالتقدير والاحترام والعمل بروح الفريق والانتماء للمنظمة  والرضى والقدرة على تحمل المسؤولية ، وبناء على النتائج التي تم التوصل إليها تقدمت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات التي يزعم الباحث بأن الأخذ فيها من شأنه أن ينعكس إيجابا على مستوى إجمالي الدخل من المبيعات .