Print
Category: Exercise Rehabilitation
Hits: 1337

 

تأثير اللاعب البديل في إنجاز أندية الدرجة الممتازة بكرة القدم في الأردن

 

د.محمد خالد باكير

د.حسن عصري السعود

د.أحمد عطا موسى

 

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى تأثير اللاعب البديل في إنجاز أندية الدرجة الممتازة لكرة القدم في الأردن من خلال وجهات نظر مدربيها ومن خلال تحليل بعض المباريات في الدوري الممتاز، وتكونت عينة الدراسة من(54) مدرباً من مدربي فرق أندية الدرجة الممتازة سواء الفريق الأول أم الفئات العمرية، زيادة على (10) أندية، وهي أندية الدرجة الممتازة التي تم تحليل (72) مباراة من مبارياتها، واستخدم الباحثون في هذه الدراسة المنهج الوصفي والمنهج التحليلي، فقد استخدم استبانة مكونة من (31) فقرة و(5) محاور، واستخدم أيضاً آلية تحليل  لتحليل مجموعة من المباريات المسجلة على أشرطة فيديو للتعرف إلى تأثير اللاعب البديل في نتيجة المباراة من لحظة نزوله وحتى نهاية المباراة.

وقد استخدم الباحثون النسب المئوية المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية  ومربع كاي لتحليل بيانات الدراسة.

وأشارت نتائج الدراسة إلى أن ثمة تأثيراً دالاً إحصائياً للاعب البديل في إنجاز أندية الدرجة الممتازة في الأردن من وجهة نظر مدربيها، وأن للمدرب دوراً كبيراً في زيادة تأثير اللاعب البديل في سير المباريات ونتائجها، وقد أوصى الباحثون بضرورة الاهتمام باللاعب البديل لما له من دور أساسي في إنجاز فريقه.

 

 

Abstract

This study aimed at recognizing the affect of the sub3.stitute football player on football Jordanian supreme clubs achievement through the points of view of the coaches of these clubs and through analyzing some matches of the Jordanian football champion.

This study sample was represented in (54) coaches of the Jordanian supreme football clubs on the level of the first team and the other groups of age. In addition to (10) supreme football clubs whose (72) matches were analysed .

The researchers used the descriptive method, the analytic method a questionnaire made of (31) paragraphs and (5) slopes. He also used a mechanism  of analyzing matches to measure the affect of the substitute player from the time he shared in playing up to the end of the match.

The researchers used means, standard deviations, and percentages to analyze the suppositions of the study.

The result showed that there was an affect of the substitute player on Jordanian football clubs achievement, and the Coach’s great role on increasing the achievement of substitute player. The researchers also recommended the necessity of taking interest in the substitute player owing to his importance in changing the result of his team towards what is considered the best.