Print
Category: Sociology
Hits: 1689

العلاقة بين عقوبة السجن وإعادة التنشئة الاجتماعية للنزلاء:

دراسة اجتماعية على مركز الإصلاح والتأهيل في سواقه

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين عقوبة السجن وإعادة دمج النزيل في المجتمع، وبشكل أدق سعت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة الآثار المحتملة لعقوبة السجن على النزلاء، التي قد تحد من عملية إعادة التنشئة الاجتماعية، ومن أجل الإجابة على فرضيات الدراسة، طُوِّرت استبانة اشتملت على مجموعتين من الأسئلة: الديمغرافية وبعض الأسئلة المتعلقة برؤية النزيل لبعض مكونات نظام العدالة الجنائية، والشق الثاني شمل 71 سؤالاً لقياس متغيرات التمثل المعياري وتكيف الدور الاجتماعي ومعارضة القانون والسجن والأولويات الشخصية وتوقعات النزيل للمستقبل.

وشملت العينة الكيفية من مركز سواقة على 277 نزيلاً، وقد دلت نتائج الدراسة على وجود علاقة إيجابية بين كل من تمثل المعايير في السجن وكل من معارضة السجن والقانون، وكان الارتباط 0,175 و 0,165 على التوالي، وتكيف الدور الاجتماعي ومعارضـة السجن والقانون وجـاء الارتباط 0,24 و 0,209 على التوالي وتوقعات ما بعد العقوبة وتكيف الدور الاجتماعي ومعارضة السـجن والأولويات الشخصـية ومعارضـة القانون، إذ كان الارتباط 0,167 و 0,223 و 0,195 و 0,133 على الترتيب. وأخيراً أبرزت الدراسة بعض التوصيات.

Abstract

This study aims at Knowing the relationship between imprisonment and reintegrating the inmates in the society. More specifically, it attempts to know the possible consequences of imprisonment on inmates, and how it might impede the resocialization.

In order to answer the study hypothesis a questionnaire was developed, which included two groups of questions demographic and, other topics related to the inmate's vision of some components of the criminal justice system. The second part includes 71 question measuring the variables of normative assimilation, social role adaptation, law and prison opposition, personal priorities and postrelease expectation.

A convenient sample of 277 inmates was chosen. The findings of the study revealed a positive relationship between normative assimilation in prison and opposition of law and prison, a correlation of 0.175, 0.165 was found, consecutively. Also, a positive social role adaptation and relationship of prison and law, a correlation of 0.24, 0.209 was found, consecutively. Postrelease expectations and social role adaptation, prison opposition, personal priorities, and law opposition, a correlation of 0.167 , 0.223 , 0.195 and 0.133 was found, consecutively. Finally, the study presents some recommendations .