Print
Category: Sociology
Hits: 2667

مشاركة المرأة الأردنية في التنمية البشرية: الواقع والمعوقات

ملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة واقع مشاركة المرأة الأردنية في التنمية البشرية بجوانبها الاجتماعية، والاقتصادية، والسياسية، زيادة على معوقات هذه المشاركة. ولتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام البيانات الإحصائية المتوافرة وتحليلها في تقارير التنمية البشرية الصادرة عن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، والكتاب الإحصائي السنوي ومسح العمالة والبطالة /دائرة الإحصاءات العامة الأردنية، وتقارير صندوق الأمم المتحدة الإنمائي للمرأة (يونفيم)، ونتائج بعض الدراسات التي أجريت حول اتجاهات المواطنين الأردنيين نحو مشاركة المرأة في الحياة العامة ومعوقات هذه المشاركة.

كشفت الدراسة بأن النوع الاجتماعي هو أحد المتغيرات الأساسية التي يمكن أن تحدد مشاركة الفرد ودوره في التنمية البشرية بجوانبها الاجتماعية والاقتصادية والسياسية في الأردن. وأظهرت الأرقام الإحصائية بأن المرأة الأردنية حققت إنجازات كبيرة في قدراتها التعليمية، وأن الاختلافات البسيطة في هذه القدرات بين الرجال والنساء تتجه نحو التلاشي في المستقبل القريب. وعلى العكس من ذلك، أظهرت الدراسة بأن فرص المرأة الأردنية في المجالات الاقتصادية والسياسية ما تزال متدنية ومحدودة. في حين تبين أن معوقات مشاركة المرأة تعود إلى عوامل بنائية، وثقافية وليس إلى عوامل تشريعية أو قانونية. وفي النهاية كشفت الدراسة وجود تأييد من الغالبية الكبرى من المواطنين الأردنيين في تساوي الفرص التعليمية بين النساء والرجال والتحاق المرأة في التعليم العالي، وتقل هذه الأغلبية في مجال مشاركة المرأة في الفرص الاقتصادية والسياسية.

Abstract

This study aimed at identifying the Jordanian women participation in human development (social, economic, and political), in addition to the obstacles of this participation. To achieve the goals of this study, available data in human development reports by the United Nations Development Program, Statistical Year Book and Employment and Unemployment Survey by the Department of Statistics of Jordan , reports of the United Nations Development Fund for Women and the results of some empirical studies were used and analyzed.

The study revealed that gender was the most important variable that determines individual’s participation in human development in Jordan . Also, the statistical figures demonstrated that the Jordanian woman has achieved a large achievement in her educational capabilities. Asmall gap between males and females in educational opportunities is going to be bridged in the near future.  On the contrary, the Jordanian women’s participation in political and economic chances of human development are still low. In addition, the study showed that the obstacles of women participation in Jordan were traced back to structural and cultural factors rather than legislative factors.

Finally, the study revealed that there was a high support from the majority of Jordanian between men and women in equal educational opportunities and the enrolment of women in higher education, However, this support tends to be less in the political and economic chances for women.