تطور القانون الإداري في بريطانيا باتجاه النموذج الفرنسي.

   مجلة الحقوق، جامعة البحرين، المجلد 2،العدد1، 2005.

الملخص:

تهدف هذه الدراسة الى القاء الضوء على أهم التطورات التي حصلت للقانون الاداري في بريطانيا في السنوات الاخيرة والتي تعكس في مجملها التوجه نحو التجربة الفرنسية في هذا المجال، تلك التجربة التي تقوم على وجود قانون اداري مستقل ومحاكم ادارية تختص دون غيرها بالفصل في منازعات الادارة. تتناول هذه الدراسة اولا الاسباب التي حالت ولقرون من الزمان دون وجود قانون اداري مستقل في بريطانيا، ثم تستعرض بعد ذلك أهم التطورات – التشريعية والفقهية والقضائية – التي حدثت منذ النصف الثاني من القرن العشرين والتي يمكن معها القول بأن القانون الاداري في بريطانيا يمر اليوم في مراحل تشبه الى حد بعيد تلك التي مر بها نظيرة الفرنسي قبل أن تتبلور تجربة الفرنسيين الرائدة في هذا المجال. لقد برزت في بريطانيا في السنوات الاخيرة مسألة التمييز بين منازعات القانون العام ومنازعات القانون الخاص واستقر الامر على أن الطائفة الاولى من المنازعات يتوجب تسويتها عن طريق ما يعرف بدعوى المراجعة القضائية – التي تقابل في فرنسا كل من دعوى الالغاء ودعوى التعويص – وبأتباع اجراءات خاصة بهذا النوع من المنازعات وبرفع الشكوى الى قسم خاص في محكمة العدل العليا أصبح يطلق عليه منذ عام 2000 اسم "المحكمة الادارية"، بعد أن كان يعرف بدائرة منصة الملكة.

 

The development of English administrative law towards the French experience

     Journal of Law, University of Bahrain, volume 2, number 1,  2005.

 

Abstract  :

This study aims to explore the latest developments in English administrative law, which reflects the trend to follow the French experience in this field in the sense of having independent rules of administrative law and an independent judicial body with the exclusive jurisdiction to examine disputes in which the government is a party. The study examines at the outset the reasons beyond the absence of an independent system of administrative law in England, moving after that to review the developments that the English law has witnessed during the fifteen years ago, to conclude that the system of administrative law in England is now in a stage similar to that came about in France shortly before the French “model” of administrative law has been established. It is highly accepted now amongst judges and jurists in England that public law disputes can only be determined by the way of “judicial review”, before a special division of the High Court of Justice recently named “the administrative court” and in accordance with rules and procedures differ from those followed in private law cases.