التكييف الجُرِّمي للتلَّقيح الصناعي دون رضا أحد الزوجين/ دراسة مقارنة

منشور في مجلة دراسات علوم الشريعة والقانون، الجامعة الأردنية، المجلد 42، العدد 2، 2015م

 

 

ملخَّص

إنَّ طلب التداوي من العقم لا حرج فيه، ولو كان بالتلقيح الصناعي باعتباره وجهاً من أوجه التقدُّم العلمي لعلاج بعض حالات العقم، وتحقيق الإنجاب والحصول على الذريّة، شريطة توافر ضوابط مشروعية هذه التقنية الطبية، وأهمّها أن يتم التلقيح الصناعي بين الزوجين وبرضاهما.

 

وإذا ما تمَّ التلقيح الصناعي بين الزوجين أو خارج العلاقة الزوجية (وهذا محرماً شرعاً) دون رضا أحد الزوجين، فما هي الصور الجرمية التي تكوّنها واقعة التلقيح الصناعي في هذه الحالة وفقاً للنصوص العامّة في قانون العقوبات؟، وما مدى استيعابها لكافة فروض هذه الواقعة، وفاعليتها في مساءلة كل من يرتكبها ويساهم فيها؟.

 

وقسَّمنا هذا البحث إلى ثلاثة مباحث: الأول خصَّصناه للتعريف بالتلقيح الصناعي، والثاني تناولنا فيه مدى كفاية النصوص العقابية العامّة لتجريم التلقيح الصناعي دون رضا أحد الزوجين، والثالث يعالج التجريم الخالص للتلقيح الصناعي دون رضا أحد الزوجين، وأنهينا البحث بخاتمة تضمَّنت أهم النتائج والتوصيات.

 

 

 

Criminal characterization of (In Vitro Fertilization)without the consent of any of the married couples. "Comparative Study"

 

Abstract

 

Seeking (IVF) has become an acceptable operation in modern times as a result of technological advances, so long as both medical and legal ethics have been fully adhered to one of such ethics is the presence of the will of each parent.

 

This research explores the legality of (IVF) amongst married couples as well as non  married couples.

 

It is to be noted here that (IVF) is illegal between non married couples, thus, this paper seeks to establish the type of crime committed in case of non married couples who seek (IVF) operation.

 

This paper consists of three main sections: Section one, deals with the definition of (IVF). Section two, examines the effectiveness of criminal sections in the criminal code regarding  (IVF). Section three, deals with private criminalization of (IVF) without the consent of a married. Couples, This paper and with a conclusion.