هل التعلم الالكتروني دائما أفضل من طرق التعلم الحديثة؟ التعلم بالاكتشاف مقابل التعلم ببرنامج تعليمي محوسب: تطبيق في تعلمالعلوم

 

 

هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة أثر كل من التعلم بالاكتشاف وبرنامج تعليمي محوسب في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة العلوم بمحافظة الطفيلة/ الأردن. تكونت عينة الدراسة من (58) طالباً و(60) طالبة, تم اختيارها بطريقة قصديه من طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس محافظة الطفيلة للعام الدراسي 2005/2006, موزعين على أربع شعب في مدرستين إحداها للبنين والأخرى للبنات, وقد تم اختيار الشعب بطريقة عشوائية لتدريسهما بطريقتي الاكتشاف و الحاسوب. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء اختبار تحصيلي تكون من (15) فقرة من نوع الاختيار من متعدد و(9) فقرات من النوع المقالي, تم التأكد من صدقه وثباته, واستخدم برنامج تعليمي محوسب تم التحقق من صدقه.

أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α=0.05) في تحصيل طلبة الصف الثامن في محافظة الطفيلة في مبحث العلوم تعزى لطريقة التدريس أو النوع الاجتماعي أو التفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها إجراء المزيد من الدراسات حول أثر طريقتي ( التعلم بالاكتشاف و التعلم بالحاسوب ) في المناهج المطورة.

 

=================================

 

Does  Computerized Learning always better than other methods? Discovery learning vesus Computerized Education Program: Application in science learning

 

Abstract: This study aimed to compare the effect of Discovery learning and Computerized Educational Program on the Achievement of the Eighth Grade Students in the subject of science at Tafila Governorate. The study sample was composed of (58) male students and (60) female students. They were chosen intentionally from the eighth grade students from the schools of Tafila Directorate of Education in the scholastic year 2005\2006. They were divided to four sections. Tow groups were taught by the discovery learning way, while the other groups taught by computerized educational program.   A computerized educational program and achievement test - which consisted of (15) multiple choice items and (9) essay questions - were used to achieve the study aims. The reliability of the program and  the validity and the reliability  of the test were obtained.

The results showed that there were no statistical significant differences at the level (0.05=α) on the achievement of the eighth grade students in the subject of science found due to the method of teaching, student's gender or the interaction between the method of teaching and the gender.

The study recommended more studies to be conducted on the effect of the two ways of (discovery learning, computerized learning) to develop subject.