فاعلية  برنامج  مقترح في التربية البيئية وفق  المدخل المنظومي في تحصيل طلبة كلية العلوم التربوية بجامعة مؤتة..

 

الملخص

استهدفت الدراسة معرفة فاعلية برنامج تعليمي مقترح وفق  المدخل المنظومي في تحصيل طلبة مساق التربية البيئية في قسم المناهج ، كلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة، مقارنة بالطريقة الاعتيادية. تكونت عينة الدراسة من (113) طالبا وطالبةموزعين على شعبتين من شعب مادة التربية البيئية المطروحة على الفصل الدراسي ألأول من العام الجامعي 2006/2007؛ درّست أحداهما بالطريقة الاعتيادية (الضابطة) والأخرى درّست باستخدام البرنامج المقترح (التجريبية). أما أداتا الدراسة فكانتا: مادة تعليمية منظمة وفق المدخل المنظومي، تم التأكد من صدقها  واختبار تحصيلي مكون من 50 فقره من نوع الاختيار من متعدد، تم التأكد من صدقة وثباته.

أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لمجموعتي الدراسة عند مستوي الدلالة (α = 0.05  ( على الاختبار ألبعدي ولصالح المجموعة التجريبية.. وهذا يعني أن تحصيل الطلبة الذين درّسوا باستخدام البرنامج المقترح كان أفضل من اللذين درسوا بالطريقة الاعتيادية. ولم تظهر دالة إحصائيا تعزى لكل من المستوى الدراسي والنوع الاجتماعي. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها استخدامطريقة المدخل المنظومي في التدريس الجامعي، وإجراء دراسات أخرى على اثر هذه الطريقة في تدريس مباحث أخرى.

 

========================================================

 

 

The effect of suggested program on  environmental education based on systemic approach on faculty of educational sciences students' achievement  at Mu'tah University

Abstract

This study aimed to investigate the effect of suggested program on  environmental education based on systemic approach on faculty of educational sciences students' achievement  at Mu'tah University. The study sample composed of (113) male and female students. They were chosen from the students who were registered for environmental education course, first semester of scholastic year 2006/2007. Two sections were chosen. One group was taught by systemic approach program, while the other group taught by conventional method. The study tool were, systemic approach program which tested for its validity, and an achievement test consisted of (50) multiple choice items was used to achieve the study aims. The reliability and the validity of the exam were tested.

The results showed that there were statistical significant differences at the level (α =0.05) on the achievement of the students on the post test in favor of those whom were taught by systemic approach program. No  statistical significant differences at the level (α = 0.05) were found attributed to  student's gender or educational level. The study recommended more studies to be conducted on the effect of the systemic approach program on teaching other subjects and courses in the collage.