الملخص :
هدفت الدراسة معرفة واقع استخدام معلمي المرحلة الاساسية في المدارس الحكومية في لوء المزار الجنوبي للتعليم المدمج والمعوقات التي تواجههم من وجهة نظرهم ، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ، ولتحقيق هذه الدراسة تم بناء ادوات الدراسة والتي اشتملت على استبانتين ، الاستبانة الاولى لقياس واقع استخدام معلمي المرحلة الاساسية للتعليم المدمج ، والاستبانة الثانية معوقات استخدام معلمي المرحلة الاساسية للتعليم المدمج ، وتن التاكد من صدقهما وثباتهما ، وتم اختيار عينة عشوائية من مجتمع الدراسة حيث تكونت من (384) معلما ومعلمة ، أشارت نتئج الدراسة إلى ان واقع استخدام معلمي المرحلة الاساسية في المدارس الحكومية في لواء المزار للتعليم المدمج بشكل عام جاءت متوسطة ، والمعوقات التي تواجههم فقد كانت ذات درجة متوسطة .
The study aims to know the reality of the use of primary school teachers in public schools in the southern district of Al-Mazar for integrated education and the obstacles483 which face them from their point of view. As the study relys on the descriptive and analytical approach, in order to achieve this study, the study tools were constructed, which included two questionnaires, the first questionnaire to measure the reality of the use of teachers in the basic stage of integrated education, and the second questionnaire is for obstacles to the teacher's use of the basic stage of integrated education, and their validity and consistency are confirmed. A random sample of the study population consists of (384) male and female teachers. The results of the study indicates that the reality of using elementary school teachers in public schools in the southern district of Mazar for integrated education in general was moderate, and the obstacles they faced were of a medium degree. مجلة العلوم التربوية ،جامعة القاهرة ،( المجلد 28 ، العدد 3، يوليو ،2020 )