معوقات ممارسة معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها للتفكير الناقد والإبداعي في تدريسهم في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظرهم

د/ مهند خازر محمود مصطفى

أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الإسلامية المشارك

كلية العلوم التربوية – جامعة مؤتة

 

المجلة الدولية للأبحاث التربوية-مقبول للنشر

الملخص

 

استهدف هذا البحث الكشف عن معوقات ممارسة معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها للتفكير الناقد والإبداعي في تدريسهم في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظرهم، وفي ضوء متغيري الجنس، وسنوات الخبرة. تكونت عينة البحث من (450) معلماً ومعلمة يدرّسون مادة التربية الإسلامية في العام الدراسي 2013/2014. ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بتطوير استبانة ثم التأكد من صدقها وثباتها، تكونت من (40) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: المعوقات المرتبطة بالمعلم، المعوقات المرتبطة بالمنهاج، المعوقات المرتبطة بالطالب، والمعوقات المرتبطة بالإدارة المدرسية والإشراف التربوي.

أظهرت النتائج أن درجة المعوقات كانت كبيرة جداً في المجالات الأربعة المذكورة، كما أشارت النتاج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لاستجابات المعلمين والمعلمات تعزى إلى الجنس والخبرة التدريسية سواء على الأداة جميعها أو على أي من مجالاتها. وفي ضوء هذه النتائج تمّ التوصل إلى عدد من.

 

 

Impediments to Islamic Education Teachers' Practice of

Critical and Creative thinking in Teaching in

UAE From their Point of View

 

 

Dr. Muhannad Khazer Mustafa

Mutah University-Faculty of Education and Basic Sciences

 

Abstract

 

This research aimed to explore impediments to Islamic education teachers' practice of critical and creative thinking in teaching in UAE From their point of view. In addition, it aimed at finding out the effect of some variables: (teacher’s gender and teaching experience) on teachers’ Impediments. The research sample included (450) Islamic education teachers in 2013/ 2014 schools' calendar year. The research instrument was a questionnaire consisted of (40) items demonstrated on four main domains namely: Impediments related to teacher, Impediments related to curriculum, Impediments related to student and Impediments related to school administration and educational supervision.

The findings showed that the degree of impediments to Islamic education teachers' practice of critical and creative thinking in teaching was very high for the four domains. In addition, the findings showed no significant differences regarding the mentioned variables. In the light of the mentioned findings some recommendations were stated