أثر استخدام قبعات التفكير الست لدي بونو في التحصيل والتفكير الناقد

في مبحث التربية الإسلامية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن

د. مهند خازر مصطفى د. حاتم أحمد القضاة

كلية العلوم التربوية/جامعة مؤتة كلية التربية والعلوم الأساسية/ جامعة عجمان للعلوم والتكنولوجيا

 

مجلة كلية التربية، 2012 العدد 36، الجزء الأول ص:679-712

الملخص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر استخدام قبعات التفكير الست لدي بونو في التحصيل والتفكير الناقد في مبحث التربية الإسلامية لدى طالبات الصف السابع الأساسي. تكوّن أفراد البحث من (60) طالبة تمّ توزيعهنّ عشوائياً في مجموعتين متكافئتين، الأولى تجريبية درسّت باستخدام طريقة قبعات التفكير الست، والثانية ضابطة درّست باستخدام الطريقة التقليدية. وتمثلت أداتا البحث في الاختبار التحصيلي المكوّن من (30) فقرة، واختبار التفكير الناقد المكوّن من ( 20 ) فقرة تم التأكد من إجراءات الصدق والثبات لهما. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين مجموعتي البحث في التحصيل ولصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً بين مجموعتي البحث في اختبار التفكير الناقد ولصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج السابقة خلص الباحثان إلى مجموعة من التوصيات.

 

 

The Effect of Using De Bono's Six thinking Hats in Achievement and
Critical Thinking Skills of Eighth Graders in Islamic Education Subject

Dr Muhannad khazer Mustafa Dr. Hatem Ahmad Al Qudah

Faculty of Educational Science Faculty of Educational Science

Mutah University Ajman University of Science and Technology

 

Abstract

The purpose of the present research was to explore the effect of using De Bono's six thinking hats in achievement and critical thinking skills of seventh graders in Islamic education subject. The sample of the research consisted of (60) female eighth graders and was divided into two equal groups: experimental group and control group. The experimental group was taught by using De Bono's six thinking hats while the control group was taught by the traditional way. The research instruments in this research were an achievement (30) multiple choice test and a critical thinking skill consisted of (20) items after reliability and validity procedures were checked.

The findings showed significant differences between the experimental group and the control group regarding the achievement in favour of the experimental group. In addition, there were significant differences between the experimental group and the control group regarding the critical thinking test in favour of the experimental group. In the light of the research findings, a number of recommendations were stated.