أثر التدريس باستخدام خرائط المفاهيم في تحصيل طلبة جامعة مؤتة في مادة التربية البيئية

 

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى استقصاء أثر التدريس باستخدام  الخرائط المفاهمية على تحصيل طلبة مساق التربية البيئية في قسم المناهج ، كلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة مقارنة بالطريقة الاعتيادية. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين؛ درّست أحداهما بالطريقة الاعتيادية (الضابطة) والأخرى درّست باستخدام خريطة المفاهيم (التجريبية). أما أداتا الدراسة فكانتا: مادة تعليمية منظمة وفق الخرائط المفاهيمية، تم التأكد من صدقها  واختبار تحصيلي مكون من 50 فقره من نوع الاختيار من متعدد، تم التأكد من صدقة وثباته.

أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لمجموعتي الدراسة عند مستوي الدلالة (α = 0.05 ( على الاختبار ألبعدي ولصالح المجموعة التجريبية. وهذا يعني أن تحصيل الطلبة الذين درّسوا باستخدام خريطة المفاهيم كان أفضل من اللذين درسوا بالطريقة الاعتيادية. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها استخدام طريقة الخرائط المفاهيمية في التدريس الجامعي، وإجراء دراسات أخرى على اثر هذه الطريقة في تدريس مباحث أخرى.

 

The effect of teaching by concept mapping method on students' Achievement  of environmental education at Mu'tah University

Abstract

This study aimed to investigate the effect of concept mapping method on the students' Achievement  of environmental education course at Mu'tah University . The study sample was composed of (114) male and female students. They were chosen from the students who were registered for environmental education course, summer semester of scholastic year 2005/2006. They were divided into two sections randomly. One group was taught by concept mapping method while the other group taught by conventional method.   An achievement test consisted of (50) multiple choice items was used to achieve the study aims. The reliability and the validity of the exam were tested.

The results showed that there were statistical significant differences at the level (α =0.05) on the achievement of the students on the post test in favor of those whom were taught by concept mapping method. No  statistical significant differences at the level (α = 0.05)  were found attributed to  student's gender.     The study recommended more studies to be conducted on the effect of the concept mapping method on teaching other subjects and courses in the collage.