- أثر التدريس باستخدام برنامج تعليمي محو سب والتعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف السابع الأساسي في مادة العلوم بمحافظة العقبة

 

 

هدفت الدراسة إلى تعرف أثر التدريس باستخدام برنامج تعليمي محوسب والتعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف السابع الأساسي في مادة العلوم بمحافظة العقبة. تكونت عينة الدراسة من (57) طالباً و(58) طالبة، تم اختيارهما بطريقة قصدية  من طلبة الصف السابع الأساسي في مدارس مديرية التربية والتعليم لمحافظة العقبة للعام الدراسي 2004/2005، موزعين على أربع شعب في مدرستين إحداهما للذكور والأخرى للإناث، وقد تم الاختيار العشوائي للشعب لتدريسهما بطريقتي التعلم التعاوني والتعلم باستخدام برنامج تعليمي محوسب ( شعبتين إحداهما ذكور والأخرى إناث لكل طريقة تدريس ). استخدم برنامج تعليمي محوسب لوحدة تاريخ الأرض أعد خصيصا لهذه الدراسة، بالإضافة إلى بطاقات عمل مصصمه  وفق التعلم التعاوني، تم التأكد من صدقهما و اختبار تحصيلي تم التأكد من صدقه وثباته، كأدوات للدراسة.

أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تحصيل طلبة الصف السابع في محافظة العقبة في مبحث العلوم تعزى لطريقة التدريس أو النوع الاجتماعي أو التفاعل بينهما.

وقد أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات حول اثر طريقتي التدريس  في تحصيل الطلبة في مواد اخرى.

---------------------------------------------------------

 

The Effect of teaching by Computerized Educational Program and Cooperative Learning in Seventh Grade  Students' Achievement of Science In Aqaba Governorate

 

Abstract

This study aims to investigate the effect of computerized Educational Program and Cooperative Learning in achievement of the Seventh Grade  Students in The subject of science in Aqaba Governorate. The study sample composed of (57) male and (58) female students. They were chosen intentionally from the schools of Aqaba Directorate of Education in the scholastic year 2004\2005. The groups chosen from four sections randomly, to be taught by the Cooperative learning approach and a Computerized educational program (they were divided into two females and males groups ) .

A computerized educational program of a geologic unit, work sheets prepared especially  for this study  and a an achievement test were used as a tools of the study. The reliability of the program and the sheets and the  reliability and the validity of the test were obtained.

The result showed that there were no statistical differences at the signification level of (0.05=α) on the achievement of the seventh grade  students in the subject of science in Aqaba due to the method of teaching, the student's gender or the interaction between the method of  teaching and the Gender of the students .