Abstract


The purpose of this study is to analyze the effect of desired and perceived participation at department and college levels in deliberating organizational identification, for the faculty members in governmental Jordanian universities.
In order to achieve the objectives of this study, a questionnaire was developed and distributed among the sample’s study, which consisted of (675) items, (559) members responded, thus, forming a response rate of (%82.8) of the study’s sample. Descriptive and analytical statistic techniques were used to answer the questions of the study, and to test the hypotheses.
The most important findings of this study are:
1-The perceptions of faculty members toward perceived participation at department level was medium with a mean of (3.38), whereas their perceptions toward desired participation at department level was high, with a mean of (4.14).
2-The perceptions of faculty members toward perceived participation at college level was medium with a mean of (2.27), whereas their perception toward desired participation at college level was high, with a mean of (3.89).
3-There is a statistically significant effect of the perceived and desired participation at both levels upon organizations' identification. The study recommended that, the administration of governmental Jordanian universities should promote healthy organizational climate in order to help the faculty members to participate in the decision making process, which in return strengthens the concept of organizational identification for them.


الجامعات الأردنية الرسمية

Nidal S. Al-Hawamdeh, Arwa A. Al-Qaralleh

Abstract (ar)

تهدف هذه الدراسة الى تحليل أثر المشاركة المدركة والمرغوبة على مستوى القسم والكلية في بلورة التماثل التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الاردنية الرسمية. ولتحقيق اهداف الدراسة تم تطوير استبانة لجمع البيانات عن متغيرات الدراسة، وزعت على عينة بلغت (675) مفردة، وتم استرجاع (559) استبانة صالحة لأغراض التحليل الاحصائي لتشكل مانسبته (82.8%) من عينة الدراسة. وقد استخدمت الدراسة أساليب إحصائية وصفية وتحليلية للاجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فرضياتها. وتوصلت الدراسة الى عدة نتائج كان أهمها:
1.ان تصورات المبحوثين لمستوى المشاركة المدركة على مستوى القسم جاءت بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي قدره (3.38)، في حين كانت تصوراتهم لمستوى المشاركة المرغوبة على مستوى القسم مرتفعة، بمتوسط حسابي قدره (4.14).
2.ان تصورات المبحوثين لمستوى المشاركة المدركة على مستوى الكلية جاءت بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي قدره (2.27) في حين كانت تصوراتهم لمستوى المشاركة المرغوبة على مستوى الكلية مرتفعة، بمتوسط حسابي قدره (3.89).
3.وُجد أثر هام ذو دلالة احصائية للمشاركة المدركة والمرغوبة على مستوى القسم والكلية في بلورة التماثل التنظيمي لدى المبحوثين.
وتوصي الدراسة ادارة الجامعات الرسمية الاردنية بضرورة توفير مناخ تنظيمي ملائم لمساعدة أعضاء هيئة التدريس بالمشاركة الفاعلة في عملية اتخاذ القرارات، من أجل تقوية مفهوم التماثل التنظيمي لديهم.

Keywords (ar)


المشاركة (المشاركة المدركة، المشاركة المرغوبة)، التماثل التنظيمي (الولاء التنظيمي، العضوية، التشابه)