Print
Category: BA and MIS
Hits: 1171

The Impact of Organizational Policy and Environmental Variables
on Creating and Promoting Organizational Loyalty:

The Context of Jordanian Electricity Distribution Company

Dr. Faisal Mahmoud Shawawreh                                Dr. Aymn Suliman Alqatawenh             

Dr. Samer Mousa Al-Mohammad                                    Dr. Amin Ayed Bashabsheh 

Faculty Of Business Administration

Mutah University

Jordan – P.O.Box (7)

Abstract

This study aims to determine the impact of organizational policy and environmental variables on creating and promoting organizational loyalty within the context of the Jordanian Electricity Distribution Company. To achieve this aim, the researchers conducted an applied study to a sample consisting of all directors of departments and heads of departments and employees. The sample size was (220) employees, representing (18%) of the study population, (200) questionnaire were suitable for statistical analysis, representing (91%) of the sample size.

                Statistical Package for Social Science (SPSS) was used to analyze the data. The analysis approaches include frequencies, simple and multiple regression and correlation coefficient to test the relationship between the independent and dependent variables. The study revealed a number of results. The most important of these results was that the dimensions of organizational policy including top management support, incentives and promotions explain about (% 35.5) of the variance in the dependent variable of creating and promoting organizational loyalty, which confirms rejection of the first null hypothesis and acceptance of the alternative hypothesis. The study also revealed that the internal and external environmental variables can explain about (% 27.9) of the variance in the dependent variable of creating and promoting organizational loyalty, which lead to rejection of the second null hypothesis and acceptance the alternative hypothesis.

 

 

 

أثر السياسات التنظيمية والمتغيرات البيئية

على خلق وتعزيز الولاء  التنظيمي

  "   بالتطبيق على شركة توزيع الكهرباء الأردنية   "

الدكتور فيصل محمود الشواورة                                              الدكتور أيمن سليمان القطاونه

الدكتور سامر موسى ألمحمد                                                   الدكتور أمين عايد البشابشه

كلية إدارة الأعمال

جامعة مؤتة

الأردن – صندوق بريد (7)

الملخص

         تهدف   هذه   الدراسة   إلى   تحديد   أثر السياسات التنظيمية والمتغيرات البيئية على خلق وتعزيز الولاء  التنظيمي في شركة توزيع الكهرباء الأردنية ،   ولإنجاز   ذلك  الهدف قام الباحث بإجراء دراسة تطبيقية على عينة تتكون من جميع مدراء الدوائر ورؤساء الأقسام والشعب العاملين فيها، والذين بلغ عددهم ما يقارب (220) موظف وبما نسبته (10%) من مجتمع الدراسة ، إلا إن الباحث لم يستطيع استعادة سوى (200) إستبانة صالحة للتحليل الإحصائي وبما نسبته (91%)  من حجم العينة.

       وباستخدام البرنامج الإحصائي (spss)، لإيجاد التكرارات والانحدار البسيط والمتعدد ومعامل الارتباط لاختبار العلاقة بين متغيرات الدراسة المستقلة والتابعة فقد أسفرت الدراسة عن عدة نتائج قد كان من أهمها أن السياسات التنظيمية بأبعادها المتمثلة في دعم الإدارة العليا والحوافز والترقيات الوظيفية تفسر ما مقداره (%35.5) من التباين في المتغير التابع المتمثل في خلق وتعزيز الولاء التنظيمي ، الأمر الذي يؤكد رفض الفرضية الأولى بصورتها العدمية وقبول الفرضية البديلة ، أن متغيرات البيئية الداخلية والخارجية تفسر ما مقداره (%27.9) من التباين في المتغير التابع المتمثل في خلق وتعزيز الولاء التنظيمي ، الأمر الذي يؤدي إلى رفض الفرضية الثانية بصورتها العدمية ،وقبول الفرضية البديلة .