أثر استخدام برنامج تعزيز رمزي في خفض سلوك النشاط الزائد

لدى طلبة  الأول الأساسي في مدينة الكرك

 

ملخص

 

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى أثر استخدام برنامج التعزيز الرمزي في خفض سلوك النشاط الزائد لدى طلبة الصف الأول الأساسي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس لقياس درجة سلوك النشاط الزائد عند الأطفال، وتم توزيع المقياس على معلمات 10 شعب في مدينة الكرك، حيث قمن بتعبئة المقياس فتبين أن (60) طالباً وطالبة لديهم نشاط زائد. ثم تم تدريب المعلمات على تقديم التعزيز الرمزي في حال اختفاء السلوك الدال على النشاط الزائد، وقد استمر تطبيق البرنامج لمدة خمسة أسابيع.

وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها:

1. وجود أثر لبرنامج تعزيز رمزي في خفض سلوك النشاط الزائد، حيث بلغت قيمة هيتلنغ (13.797) وقيمة (F) المناظرة لها (800.211).

2. لا يوجد أثر للتفاعل بين الجنس والبرنامج في خفض سلوك النشاط الزائد.

 

Abstract

This study aimed at identifying the impact of using a  token economy reinforcement  program in reducing the  hyperactive behavior in the students of the first primary class  in Al-karak city. In order to achieve the study goals,  a measure had been developed to measure the degree of hyperactivity the children. Sixty child were identified with hyperactivity behavior. Teachers were trained for five weeks on providing token reinforcement when the inappropriate behavior disappeared:

The results of this study showed the following:

1. An effect for the symbolic promotional program on reducing the excessive behavioral activity when Hetelings value reached (13.797) and its analogous (F) value (800.211).

2. The absente of the interaction effect between gender and the program in reducing the excessive attitude of the activity.