تسمية الألوان: وعلاقتها بالنوع الاجتماعي  وترتيب الطفل في الأسرة

ودخل  الأسرة، لدى عينة من أطفال رياض الأطفال في منطقة الكرك

 

 

 

الملخص

 

تهدف هذه الدراسة إلى إيضاح تسمية الألوان في المجتمع الأردني لدى عينة من الأطفال تتراوح أعمارهم بين (4 -5 سنوات وثمانية شهور)، وإيضاح مدى التعرف على الألوان البؤرية والبينية لديهم،وهل يختلف ذلك باختلاف كل من النوع الاجتماعي و ترتيب الطفل في الأسرة واختلاف دخل الأسرة. شملت عينة الدراسة (30) طالبا وطالبة في منطقة الكرك. وأظهرت النتائج قدرة الأطفال  على تمييز الألوان على المستوى الكلي وعلى مجموعة الألوان الأساسية وعلى مجموعة الألوان الثانوية ، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) في القدرة على التمييز بين الألوان(الأساسية , الثانوية , الكلية ) لدى الأطفال يعزى لمتغير النوع الاجتماعي ، وإلى متغير ترتيب الطفل في الأسرة. وإلى متغير مستوى دخل الأسرة.

-

Color naming : and its relationship with gender , the child’s order in the family, and the family income  among a sample of kindergartens inKarak zone

 

 

Abstract


This study aims to clarify color naming in the Jordanian society among      a sample of children between the ages (4 - 5 years and eight months) , and clarify the degree of identifying basic and secondary colors, and find out if that difference according to gender , the child’s order in the family, and the family income. The number of the study subjects was (30) male and female students in Karak zone .The results showed that the children’s ability to recognize colors on the whole level and on the basic colors group and the secondary colors group . The result showed that there was no significance statistical differences at the level of significance (α≤0.05)in the ability of differentiating between basic, secondary and total colors upon children is attributed to gender , child’s order in the family.