Difficulties that Face Graduate Students During their TOEFL Preparation

Program at Jordanian Universities

Abstract

This study aimed at determining the most important difficulties that face graduate students at Jordanian

universities during their TOEFL preparation program. The study sample consisted of (179) graduate students (73

male, 106 female),who studied TOEFL class level (2), and they were deliberately chosen. The researcher used a selfdeveloped

questionnaire to measure the study purpose. Validity and reliability were inspected. Results of the study

indicated that difficulties regarding “TOEFL students themselves” ranked first (m 4.28), then difficulties regarding

“TOEFL test” ranked second (m 3.95). The difficulties related to the “TOEFL curriculum” ranked third (m 3.70), and

difficulties related to the “equipment and facilities” ranked fourth (m 3.69), and finally difficulties related to the

“language center staff” came in the end with fifth rank (m 2.25). Also results stated that there were significant

differences (α ≤ 0.05) by the university variable on dimension 1 in favor of Mutah University, and on dimensions 4,5 in

favor of the Hashemite University. Also, results revealed significant differences (α ≤ 0.05) between males and females

on the instrument as a whole and on dimension 4 in favore of males. But there were not significant differences (α ≤

0.05) on any dimension and or on the instrument as a whole by the academic area and the academic level variables. In

regards to the open question about any other difficulties faced students, results pointed out that there are other varied

notices, its nature were as ideas, suggestions, and believes . The most important two were that students do not believe

that they should take the TOEFL, it should be just for students specialized in English language, the second one was that

students are not convinced by the benefits of the TOEFL, and it is for materialistic purpose only.

The researcher concluded that there are real difficulties face graduate students during their preparation for the

TOEFL test, and the most important of it was that related to students themselves as course and test tuition fees. The

researcher recommends that each university should work with high ministry of education to overcome these difficulties

so that they do not hindrance students’ preparation for the TOEFL test.

Keywords: TOEFL test, TOEFL Preparation Program, Graduate Students, Preparation Program Difficulties.

الصعوبات التي تواجه طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية

خلال مرحلة الإعداد لامتحان التوفل

هدى رواشده، مركز اللغة الانجليزية، جامعة مؤته، الكرك، الاردن.

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أهم الصعوبات التي تواجه طلبة الدراسات العليا في الجامعات الأردنية خلال عملية إعدادهم لامتحان التوفل.

تكونت عينة الدراسة من ( 179 ) طالب وطالبة دراسات عليا ( 73 ذكور، 106 إناث) الذين اكملوا دراسة مساق التوفل مستوى ( 2)، وقد تم

اختيارهم جميعا بصورة عمديه. قامت الباحثة بجمع البيانات باستخدام أداة قياس تم بنائها خصيصاً لقياس هدف الدراسة، وتم التحقق من

معاملات الصدق والثبات.

أشارت النتائج إلى أن الصعوبات الخاصة بطلبة التوفل أنفسهم قد احتلت المرتبة الأولى من حيث درجة تأثيرها على عملية إعدادهم بمتوسط

حسابي قدره ( 4.28 ). وكانت الصعوبات المتعلقة بامتحان التوفل قد جاءت في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي قدره ( 3.95 ). ثم الصعوبات

الخاصة بمنهاج مادة التوفل في المرتبة الثالثة بمتوسط حسابي قدره ( 3.70 ). وجاءت الصعوبات المتعلقة بالأدوات والتجهيزات في المرتبة الرابعة

وقبل الأخيرة بمتوسط حسابي قدره ( 3.69 )، وكانت الصعوبات المتعلقة بالكفاءات البشرية في مركز اللغات قد جاءت في المرتبة الخامسة والأخيرة

بمتوسط حسابي قدره ( 2.25 ). كذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تأثير الصعوبات بين الجامعات الثلاثة عند

حيث ظهرت تلك الفروق على المجال الأول ولصالح جامعة مؤتة، وعلى المجال الرابع والخامس لصالح الجامعة الهاشمية. ،(α ≤ مستوى ( 0.05

بين الذكور والإناث على مستوى الأداة ككل وعلى المجال (α ≤ أشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0