دور قاضي إدارة الدعوى المدنية في التصرف في الخصومة في القانون الأردني

بحث مشترك مع الدكتور باسل النوايسة

مجلة القانون والاقتصاد، كلية الحقوق/ جامعة القاهرة

 

ملخص

 

تهدف هذه الدراسة إلى بيان الصلاحية والدور الذي يلعبه قاضي إدارة الدعوى المدنية في إنهاء الخصومة بين المتنازعين والوقوف على صلاحيات قاضي إدارة الدعوى المدنية في فض النزاع بين الخصوم بطرق عديدة رسمتها المادة (59) مكرر من قانون أصول المحاكمات المدنية من خلال فرض السيطرة القضائية المبكرة على الدعوى والتي تمكنه من إحالة الدعوى لقاضي الموضوع للنظر في النزاع بعد أن يكون قاضي إدارة الدعوى قد ساهم في استكمال بينات الخصمين، كما أن قاضي إدارة الدعوى المدنية له دور بارز في تثبيت الصلح أو التسوية أو أي اتفاق آخر بين الطرفين (كالتحكيم). وقد منح المشرع الأردني لقاضي إدارة الدعوى صلاحية إحالة موضوع النزاع إلى الوساطة سواء بناءً على طلب الخصوم أو من تلقاء نفسه.

 

 

 

 

The Role of the Administrative Judge of the Civil Law Suit in terminating the

Dispute

Joint Research with Dr. Basil Al- Nawaiseh

Abstract

This study aims at explaining the competence and role of the Administrative Judge of the Civil Law Suit in brining. The parties dispute to an end by many ways as specified in Article (59) of the Law of Civil Procedures. This can be achieved by early- handling of the case which empowers the judge to refer the case to the competent. Judge after completing the accumulation of parties evidences.

The Judge of Administrative Civil Law Suit plays also a role in fixing the parties settlement or conciliation or any other agreement (arbitration)

 

The Jordanian legislator empowered the said judge to refer the dispute to mediation upon the request of one of the parties or on his own motion.