المخلص :

هدفت الدراسة غلى معرفة درجة إستخدام معلمي اللغة الانجليزية  لإتراتيجية الخرائط المفاهيمية في الكرك ، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ولتحقيق هذه الهدف تم بناء استبانة تكونت من (24) فقرة ، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها ،تم تطبيقها على عينة اختيرت بالطريقة العشوائية بسيطة مكونة من (100) معلما ومعلمة ، واظهرت نتائج الدراسة أن إستخدام معلمي اللغة الإنجليزية لإستراتيجية الخرائط المفاهيمية في المدراس بمحافظة الكرك جاءت متوسطة ولجميع الفقرات ، كما أظهرت وجود فروق ظاهرية في النتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية في درجة إستخدام المعلمين حسب متغيرات ( الجنس ، والمؤهل ، الخبرة ) ولصالح فئة المؤهل بكالوريوس أو دبلوم ، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر متغيري ( الجنس والخبرة ) على درجة إستخدام معلمي اللغة الإنجليزية لإستراتيجية الخرائط المفاهيمية ، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتوصيات  منها إصدار دليل لمعلمي اللغة الإنجليزية يتضمن دروساً تطبيقة لإستراتيجية الخرائط المفاهيمية من خلال إدارة المناهج في وزارة التربية والتعليم .

 

This study aimed to identify the degree of using the conceptual maps strategy among English language teachers in Karak governorate. The study utilized the descriptive and analytical method. To achieve this goal, a questionnaire consisting of (24) items was prepared, and its validity and reliability were verified. It was administered to (100) male and female teachers who were chosen randomly. The results of the study showed that the degree of English language teachers' use of the conceptual maps strategy in state schools in Karak governorate was average in all items, as well as apparent differences in the arithmetic means and standard deviations in the degree of teacher use in the light of the variables of (gender, Academic qualification, experience) and for the category of academic qualification, bachelor's or diploma. The results also showed that there were no statistically significant differences due to the effect of the two variables (gender and experience) on the degree in which English language teachers use the concept maps strategy in the Ministry of Education. مجلة التربية جامعة الازهر– كلية التربية ،( العدد 189 ، يناير ، 2021 )