المخلص :

هدفت الدراسة استقصاء أثر التدريس باستخدام استراتيجيتي الخرائط المفاهيمية والبيت الدائري في اكتساب طالبات الصف العاشر الأساسي مهارة رسم الخرائط والمفاهيم المكانية والدافعية نحو تعلم مبحث الجغرافيا. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج شبه التجريبي، وإعداد اختباري تحصيل لقياس مستوى اكتساب الطالبات لمهارة رسم الخرائط والمفاهيم المكانية، وتم تطوير مقياس خاص لقياس مستوى الدافعية نحو تعلم مبحث الجغرافيا لدى طالبات الصف العاشر الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من (101) طالبة والتي تم اختيارها بطريقة قصدية من مدرسة مؤتة الثانوية الشاملة للبنات في لواء المزار الجنوبي، والتي تم توزيعها إلى مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة، وتكونت المجموعة التجريبية الأولى من (34) طالبة والتي تم تدريسها باستخدام استراتيجية الخرائط المفاهيمية،  وتكونت المجموعة التجريبية الثانية من (32) طالبة وتم تدريسها باستخدام استراتيجية البيت الدائري، أما المجموعة الضابطة فتكونت من (35) طالبة وتم تدريسها بالطريقة الاعتيادية. أظهرت نتائج الدراسة وجود أثر دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (α≤0.05) للتدريس باستخدام استراتيجيتي الخرائط المفاهيمية والبيت الدائري في اكتساب مهارة رسم الخرائط والمفاهيم المكانية والدافعية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في مدارس تربية لواء المزار الجنوبي؛ وكانت الفروق لصالح المجموعة التي درست باستخدام استراتيجية الخرائط المفاهيمية، حيث بينت النتائج أن الطالبات اللواتي تم تدريسهن باستخدام استراتيجيتي الخرائط المفاهيمية والبيت الدائري قد حققن درجات أعلى في الاختبار التحصيلي البعدي مقارنة بدرجات الطالبات في المجموعة الضابطة واللواتي تم تدريسهن باستخدام الطريقة الاعتيادية في التدريس. واتضح من النتائج أن استخدام استراتيجيتي الخرائط المفاهيمية والبيت الدائري قد عززت الدافعية لدى الطالبات نحو تعلم مبحث الجغرافيا. وبناءً على نتائج الدراسة، تم صياغة عدد من التوصيات، والتي من أهمها: الاعتماد على استراتيجيتي الخرائط المفاهيمية والبيت الدائري في تدريس مبحث الجغرافيا بدلًا من الطريقة الاعتيادية لتحقيق مستوى أفضل لاكتساب الطالبات مهارات رسم الخرائط والمفاهيم المكانية والدافعية.

This study mainly aims to investigate the effect of teaching using concept mapping and roundhouse strategies on tenth-grade students’ acquisition of the skill of mapping, spatial concepts, and motivation toward learning Geography. To achieve the objectives of this study, the Quasi-Experimental method was used and a summative assessment was conducted to measure the level of female students’ acquisition of mapping skills and spatial concepts. In addition, a special scale was developed to measure the level of motivation toward learning Geography among tenth-grade female students. The study sample consisted of (101) female students, who were purposively selected from Mutah Secondary School for Girls in the Mazar Janoobee District and then divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group consisted of (34) female students who were taught using the Concept Mapping strategy, and the second experimental group consisted of (32) female students who were taught using the Roundhouse strategy. The control group consisted of (35) female students who were taught using the traditional teaching method. The results of the study showed a statistical significance at the level of (α≤0.05) for teaching Geography using the Concept Mapping strategy and the Roundhouse strategy in acquiring mapping skills, special concepts, and motivation among the tenth-grade female students in the schools of the Mazar Janoobee District. More specifically, there were statistically significant differences in favor of the Concept Mapping strategy.  Findings also showed that the female students who were taught using the Concept Mapping strategy and the Roundhouse strategy achieved higher scores in the post summative assessment, compared to the scores of the female students in the control group who were taught using the traditional method. It also became clear from the results that using the Concept Mapping strategy and the Roundhouse strategy enhanced the female students' motivation toward learning Geography. Based on the results, a number of recommendations were made, the most important of which is that the Concept Mapping strategy and the roundhouse strategy should be used in teaching Geography, instead of the traditional teaching method, in order to reach a better level for students to acquire mapping skills, spatial concepts, and motivation. مجلة مركز الخدمة للاستشارات البحثية ، جامعة المنوفية ،المجلد( 24)، العدد(70)، إبريل 2022