المشكلات التي تؤدي إلى عزوف معلمي اللغة العربية عن إعداد البحوث التربوية

في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظرهم

د. مهند خازر مصطفى
قسم المناهج والتدريس
كلية العلوم التربوية - جامعة مؤتة

د. حاتم أحمد القضاة
قسم العلوم التربوية
كلية التربية والعلوم الأساسية - جامعة عجمان للعلوم والتكنولوجيا

 

مجلة العلوم التربوية والنفسية2014

المجلد15العدد 1 ص:306-344

الملخص

 

هدف البحث الحالي إلى استقصاء المشكلات التي تؤدي إلى عزوف معلمي اللغة العربية عن إعداد البحوث التربوية في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظرهم. وقد تكوّن مجتمع البحث من جميع معلمي اللغة العربية في دولة الامارات العربية المتحدة، والبالغ عددهم (2017) معلماً ومعلمة. أمّا عينة البحث فتكونت من (151) معلماً و(149) معلمة وبنسبة (15%) من مجتمع الدراسة. أمّا أداة البحث فكانت استبانةً مكونةً من (35) فقرة موزعةً على أربعة مجالات، بالإضافة إلى سؤال مفتوح يتضمن مقترحات المعلمين لتطوير ورفع سوية البحث التربوي.

أظهرت النتائج أنّ المشكلات الشخصية والتكنومعلوماتية، والمشكلات الأكاديمية، والمشكلات الاقتصادية على التوالي كانت مشكلات كبيرة تمنع المعلمين من إجراء البحوث التربوية من وجهة نظرهم، أما المشكلات الإدارية فقد احتلت المرتبة الرابعة من حيث الأهمية، إذ حصلت على درجة تقدير قليلة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α ≤ 0.05) تعزى إلى كل مجال من مجالات الأداة وعلى الأداة ككل في ضوء متغيرات النوع الاجتماعي، الخبرة التدريسية والمؤهل الأكاديمي والمسلكي. وعلى ضوء النتائج السابقة خلص الباحثان إلى عدد من التوصيات.

 

The Problems which Hinder Arabic Language Teachers in Preparing

Educational Researches in UAE from Their Point of View

 

Dr. Muhannad K. Mustafa
Faculty of Educational Sciences
Mutah University

Dr. Hatem A. Al-Qudah
Faculty of Education and Basic Science
Ajman University of Science & Technology

 

Abstract

 

The aim of this research is to investigate the problems which hinder Arabic language teachers in conducting educational researches from their point of view. The research population consisted of all Arabic language teachers in UAE (2017) teachers, and the sample of the research consisted of (151) male teachers and (149) female teachers. This number represents (15 %) of the research population. The research instrument was a questionnaire consisted of (35) items, in addition to an open question including the suggestions and solutions which could solve the previous problems and develop the teacher competencies in conducting educational research.

The findings showed that personal and technological problems domain, academic problems domain and economic problems domain have got band (high) from teachers' point of view. However, the administrative problems domain came last with band (low). In addition, the findings showed no significant differences regarding the research variables: gender, academic and educational qualification, and teaching experience on teachers perceptions of the problems which they face in conducting educational researches in UAE. In the light of the mentioned findings some recommendations were stated.