- أثر استخدام برنامج تعليمي محوسب في إجراء التجارب الكيميائية في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في مبحث الكيمياء وعلوم الأرض.

 

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام برنامج تعليمي محوسب في إجراء التجارب الكيميائية في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في وحدة نشاط الفلزات من مبحث الكيمياء وعلوم الأرض مقارنة بالطريقة التقليدية لأجراء التجارب في المختبر.

تكونت عينة الدراسة من (116) طالباً وطالبة من الصف التاسع الأساسي في مديرية التربية والتعليم لمنطقة القصر، قسمت الى أربع مجموعات، اثنتان (ذكور وإناث) أجريتا التجارب باستخدام برنامج تعليمي محوسب تم التأكد من صدقة، والأخريان ضابطتان بالطريقة الاعتيادية. وأخضعت كلها إلى اختبار تم التأكد من صدقة وثباته. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً ( 0.05 = α) في تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في مبحث الكيمياء وعلوم الأرض تعزى إلى طريقة التدريس (استخدام الحاسوب في إجراء التجارب الكيميائية ) ولصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة في التحصيل تعزى إلى كل من النوع الاجتماعي.  والتفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي .

وفي ضوء نتائج الدراسة اقتراح مجموعة من التوصيات.

Abstract

The Effect of Using Computerized Educational Program in Chemical Experiments on the Achievement of Ninth Graders in Chemistry and Geology subject.

The purpose of the present study was to explore the effect of using computer in chemical experiments on the ninth graders achievement in chemistry and geology subject. The sample of the study consisted of (116) male and female students of the ninth graders at Al- Qaser Directorate of Education. They are divided into four groups; two groups did the experiments using a reliable computerized educational program and the others used the traditional way. A valid and tested achievement exam  developed for the purpose  of the study was used.

The findings of the study shows that there were statistically significant differences at (α=0.05) in the achievement of ninth graders in chemical and geology subject  attributed to the method (using computer in chemical experiments).  No differences were attributed  to gender  or to the interaction between the method and gender . In light of the study findings several recommendation were suggested.