(2015) ، مجلة جامعة الحسين بن طلال للبحوث، الأردن، العدد 4

فاعلية التدريس بالمختبر الجاف في اكتساب المفاهيم الكيميائية لدى الطلبة المسجلين في مساق الكيمياء العامة العملية في جامعة مؤتة

د. نواف أحمد سماره – جامعة مؤتة     د. عبدالسلام موسى العديلي – جامعة آل البيت

طه سعود السعودي – جامعة مؤتة

 

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية التدريس بالمختبر الجاف في اكتساب المفاهيم الكيميائية عند الطلبة المسجلين في مساق الكيمياء العامة العملية في جامعة مؤتة ، تكوّن أفراد الدراسة من (44) طالباً وطالبة مسجلين في شعبتين تم اختيارهما عشوائياً من شعب مساق الكيمياء العامة العملية (105) للعام الجامعي 2013/2014م، تم اختيار شعبة تجريبية تكونت من (23) طالباً وطالبة، درست التجارب الكيميائية باستخدام المختبر الجاف بواسطة برنامج (Crocodile Chemistry)، والشعبة الأخرى ضابطة تكونت من (21) طالباً وطالبة، درست بالطريقة الاعتيادية (المختبر الرطب). أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( α 0.05) بين متوسطي أداء طلبة المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على الاختبار التحصيلي البعدي تعزى لطريقة التدريس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية ( α 0.05) بين متوسطي أداء الذكور والإناث على الاختبار التحصيلي تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث. في ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات التي تبحث في أثر المختبر الجاف في متغيرات أخرى كاتجاهات الطلبة نحو الكيمياء واكتساب عمليات العلم، والأثر البيئي المتوقع لاستخدام المختبر الجاف.

كلمات مفتاحيه:  المختبر الجاف، التدريس بمساعدة الحاسوب، المحاكاة

 

The Effectiveness of Teaching by Using Dry lab. on Acquisition of Chemical Concepts for Students Enrolled in Practical General Chemistry Course at Mutah University

Abstract

The present study aimed at investigating the effectiveness of teaching by using dry lab. on Acquisition of Chemical Concepts for Students Enrolled in Practical General Chemistry Course at Mutah University the subjects of the study consisted of (44) students enrolled in General Chemistry Lab (105) of the academic year (2013/2014), distributed into two groups, experimental group (23) students taught by using dry lab and the other (21) as control group taught by wet lab. The results of the study revealed no statistical significant differences at (α 0.05) between the averages of achievement of students of both groups experimental and control due to the teaching method, but there was statistical significant difference at (α 0.05) in the averages of achievement of students due to the gender to the benefit of female, in the light of the results, researchers recommended to apply studies which investigate the effect of using dry lab. Related to some variables such as attitudes of students toward chemistry, acquisition of scientific process skills and expected environmental effect of using dry lab.

Keywords: Dry lab, Computer Aided Instruction, simulation

.